In deze blog leg ik uit waarom fotografie op je website belangrijk is en hoe je de juiste keuze maakt voor de fotografie die bij jouw bedrijf past.

Eerste indruk

Tenzij je in de detailhandel zit, is je website meer dan ooit de eerste kennismaking van veel mensen met je bedrijf. Mensen zijn op zoek naar een bepaalde dienst, een bepaald product of kennis en jij hebt die te bieden. Ze vinden je via Google en klikken door naar je site.

De eerste blik op je website is zoals de eerste stap in een winkel waar je nog niet eerder bent geweest. Vergis je niet: je bedrijf is binnen een paar seconden beoordeeld.

Mensen doen zaken met mensen

Zakendoen is gebaseerd op relaties. Je geeft elkaar een hand, kijkt elkaar in de ogen en maakt in een ogenblik een bewuste of onbewuste inschatting: dit is iemand waarmee ik zaken wil doen. Of niet.

De producten of diensten die jij aanbiedt, kunnen mensen meestal overal wel krijgen. Waarom moeten ze voor jou kiezen? Omdat jij, jouw mensen achter je product of dienst, het verschil maken!

Als je een winkel of kantoor binnenloopt, zou je raar opkijken als niemand je ontvangt. Als er alleen een folderrekje staat, of er wordt een etalagepop met een uitgestoken hand naar voren geschoven terwijl de medewerkers allemaal over hun bureau gebogen blijven zitten. Toch is dit op websites heel gewoon. Hele lappen tekst op de homepage. Standaard stockfoto’s met vriendelijk lachende, succesvolle Amerikaanse modellen die al op duizenden websites staan.

Wie zijn de mensen die jouw organisatie maken?

Is jouw bedrijf afhankelijk van goede intermenselijke relaties met leveranciers en afnemers? Zorg dan dat die op je website een echt kijkje in jouw bedrijf krijgen. Wat werken er voor mensen? Hoe is de sfeer? Wat vinden ze belangrijk?

Hoe dan?

Goed verhaal, maar hoe pak je het aan? Iedereen op een rijtje voor het bedrijfspand en een voorbijganger vragen even een foto te schieten. Die foto zet je dan bij “Over ons” op je website en klaar is Kees.

Het kan. Het is alvast beter dan niets, maar eigenlijk geen goed idee. Laat je website bezoekers zien hoe het er in het echt aan toe gaat in je bedrijf. Laat een professionele fotograaf een hele of halve dag rondlopen in je bedrijf en foto’s maken van echte mensen in echte werksituaties. Wil je een lijst met medewerkersportretten bij “Ons team” op je site? Laat mensen daar dan voor poseren, zodat alle foto’s in dezelfde stijl zijn. Dat geeft rust op je webpagina. Let er vooral op dat de foto’s echt goed zijn, qua belichting, afwerking, stijl. Websitebezoekers zijn tegenwoordig verwend met topkwaliteit beeldmateriaal. Zorg dat de kwaliteit van jouw beeldmateriaal daar bij past.

Aan het einde van de dag heb je een waardevolle set fotomateriaal waar je nog een aantal jaren mee vooruit kunt bij het bouwen en verbouwen van je website, folders, beursstands, LinkedIn berichten, en dergelijk.

Personeelsperikelen

Wie al eens bezig is geweest met foto’s van eigen mensen, loopt al snel tegen twee uitdagingen aan. Maar als je ze van tevoren goed regelt, hoef je hier helemaal geen last van te hebben.

AVG

Het eerste probleem: de inmiddels welbekende AVG regelgeving. Je mag je personeel niet zomaar op je website zetten. Dit kun je oplossen door je mensen een beeldrecht verklaring te laten tekenen. Daarop geven ze aan of ze wel of niet op publieke bedrijfsfoto’s willen staan. Respecteer deze keuze van je mensen. Willen ze het wel? Kom dan overeen dat je beeldmateriaal ook mag blijven gebruiken in het geval dat een medewerker later uit dienst gaat. Hiermee voorkom je dat je later op enig moment hals over kop allerlei webpagina’s en brochures moet gaan vervangen.

Nieuwe medewerkers

Uitdaging nummer twee: je hebt mooie professionele foto’s laten maken voor je “Ons team” pagina. Twee maanden later komen er 3 nieuwe mensen in dienst. Wat nu?

Je kunt twee dingen doen.
De mooiste: laat de fotograaf opnieuw langskomen voor een paar portretten. Hoeft helemaal niet zoveel tijd te kosten en is daarom ook niet zo duur.
De slimste: bespreek tijdens de eerste sessie al met de fotograaf een duidelijke, reproduceerbare setting voor de portretten. Maak een paar foto’s van de opstelling als de fotograaf bezig is. Later kun je zelf de foto’s van je nieuwe medewerkers maken door dezelfde setting te kiezen. Als je de setting een beetje eenvoudig houdt, kan dat zelfs met je mobiel als die een goede camera heeft.

Doe de test

Hoe nu verder? Aan de hand van onderstaande test kun je vaststellen welke acties je het beste kunt nemen:

  1. Vraag jezelf af: speelt mijn website een rol bij het binnenhalen van nieuwe klanten of het vestigen van merkbekendheid?
    Ja: door naar 2
    Nee: stop maar. Waarom heb je dit überhaupt helemaal gelezen?
  2. Open je website en bekijk de homepage, de contactpagina en de over ons pagina. Wat zie je?
    Hm, geen foto’s: door naar 3
    Stockphoto’s: door naar 3
    Zelfgemaakte foto’s. Beetje grauw en mensen staan er te klein op: door naar 3
    Professionele foto’s van situaties in mijn bedrijf en mijn mensen: gefeliciteerd! Je krijgt waarschijnlijk veel positieve reacties op je website. Ga lekker zaken doen. Je hebt deze test helemaal niet nodig!
  3. Het is nog niet te laat. Klik hier en vul het formulier in. Zet je website erbij en ik laat je vrijblijvend weten wat een professionele set bedrijfsfoto’s kost.